Búcsúzóul örökké (3. rész) - 6. fejezet

2015. február 8.
Sziasztok! :)
Szép vasárnapot, jó olvasást kívánok nektek,
Nilla
(Ha van kedvetek, látogassatok meg itt: www.facebook.com/sarkozi.erika, örömmel venném a jelenléteteket!)


Egyszer, nagyon régen, Olivér azt kérdezte tőlem, hol élnék a legszívesebben. Akkor Spanyolországot mondtam, ma azonban egy teljesen új válasszal szolgálnék. És mi lenne az? Hogy a múltban. Természetesen.
Valaki azt tanácsolta, már nem emlékszem, ki és mikor, hogy vegyek néhány fogalmat, majd írjam le, ami eszembe jut róluk. Egy magányos, munka utáni délutánon megtettem, meleg takaróba burkolózva az udvaron. Mellettem ott pihent egy régi, vastag Elfújta a szél kötet, de képtelen voltam odafigyelni rá.
Régről megmaradtak kékfedeles, csíkos spirálfüzeteim, egyet levettem a szekrény tetejéről, és írni kezdtem, fáradhatatlanul és szenvedélyesen.
Hős.
Ki az, akit konkrétan hősnek lehetett nevezni? Aki megmentett minket? Vagy aki a csókjával felébresztett az örök álomból? De valakinek már az megváltoztatta, megmentette az életét, ha rámosolyogtak. De a hős feltétlenül jó-e? Egy antagonisztot is lehetett szeretni? Érdekes kérdés, hogy mi alapján nyilvánítottunk valakit hősnek. Mi a lényeg: hogy velem, vagy másokkal mit tett?
Döntöttem. Én leszek a saját magam hőse, magamat mentem meg. Nem kergetek szeszély reményeket, nem leszek naiv. Mindent úgy teszek majd, hogy magamat mentsem, hogy minél kevesebb szúrás érjen, hogy ne zokogjon többé a lelkem, és ne csorogjon könny a szememből.
Bűn.
Megkárosítani valakit, akár fizikailag, akár érzelmileg, bűn. Az én álláspontom szerint mindenképpen. Cseppet sem érdekelt a bővebb kifejtés, a típusok, vagy a jog szerinti pontos magyarázat. Egyedül az foglalkoztatott, hogy magamban bocsánatot leljek rá.
Mindenkinek voltak bűnei, így nekem is, Olivérnek is, Attilának, a szomszédnak, Edward Cullennek, mindenkinek. De természetesen a sajátjaimat utáltam a legjobban – és Olivérét. Bűn volt, hogy bántottuk egymást, amikor szeretnünk kellett volna. Bűn, hogy a másikon vezettük le a feszültségeinket, hogy sokszor békétlenül merültünk álomba. Veszekedve váltunk el. Idegesen feszengtünk. Ordítoztunk. Mennyi bűn! De megbocsáthatóak-e? Volt-e arra bocsánat, hogy bántottam egy másik embert? Le tudom-e nyelni, hogy lehet, én voltam az oka annak, ami történt? És ami a leglényegesebb: meg tudom-e bocsátani annak az embernek, aki a legfontosabb, hogy ő is bántott engem?
Emlék.
Hű. Első csók, első randi, első szerelem – első szakítás. Ő és én, már csak emlék. Nem létező.
Sex Pistols, kínai sárkány, gitár, koncertjegy, CD, papírrepülő, egy szál kála, html-kód, a hajzselé illata... Őriztem mindent, ami az övé, a miénk volt. Egy hét Horvátországban, a tengerparton, két éve. A szállónk udvarán, a homokozóban, Olivér segített egy háromévesforma kislánynak homokvárat építeni egy piros lapáttal a kezében. Majdnem elsírtam magam, ahogy arra gondoltam, nekünk is lehet majd, sőt lesz, nem is egy.
Kapcsolatunk harmadik évében, egy péntek délután együtt mentünk vásárolni, mert mindkettőnknek be kellett szereznie néhány új cuccot. Olivér gondolt egyet, és amíg én az egyik ruhafülkében egy szoknyát próbáltam, ő bejött, és meg sem nézve azt, lehúzta rólam. Majd’ felfalt a tekintetével, és őrült-lázasan suttogott a fülembe szenvedélyes dolgokat – ott, abban a próbafülkében akart szeretni engem. Cseppet sem érdekeltek már a ruhák és cipők, alig értünk haza.
Tavaly karácsonykor kiváló színészi tehetségével előadta, hogy nem lesz karácsonyfánk, mert ő nem szeretné, miután hallotta, hogy valakiknél kigyulladt, és leégett miatta a ház. Tudta, hogy én viszont szerelmes vagyok a ragyogóan feldíszített karácsonyfákba, órákig elnézegettem őket, szép dolgokra gondolva. Veszekedtünk egy kiadósat, de akkor sem gondolta meg magát. Aztán felkeltem huszonnegyedikén reggel, és egy majdnem kétméteres, kék-ezüst színekben pompázó karácsonyfa nézett vissza rám az erkélyajtó mellől. Utólag bevallotta, hogy különlegessé szerette volna tenni a karácsonyunkat. Most már azonban tudtam, hogy nem ettől a gesztustól volt igazán különleges. Hanem, hogy az utolsó volt.
Egyik évben, Attila és ő azt a meglepetést szervezték anyáknapjara, hogy mariachi zenészeknek öltözve magyar dalokat szerenádoztak, és miután megköszöntötték az összes közeli női rokont, a város főutcáit és tereit járták, majd minden szembejövő nagymamának, nőnek vagy kislánynak (néhányukat halálra is ijesztették), anyáknapi koncertet adtak.
Az első Valentin-nap, ami együtt talált minket: hűen őriztem a tőle kapott limitált, speciális kiadású csokit az egyik emlék-dobozomban. Sima tejcsoki, de a doboza különleges – a piros alapon fehér betűk azt hirdetik, hogy „Minden változik, semmi sem örök, csak én maradok itt, és érted ölök.
Erről eszembe jutott egy következő kifejezés.
Hamis ígéret.

Kezdett az életem egy Szilvási-regényhez hasonlítani, és ez egyáltalán nem tetszett. Olvasni szerettem a fiatal szerelmesekről, akik elé millió akadályt gördített az élet, de amikor átéltem, az nem volt kellemes. Az ő hősei őrülten szeretik egymást, de mindig van egy probléma, amire konkrétan nincs megoldás, viszont a könyv végét szépen elrendezni. Szilvási Lajos nyitva hagyja nekünk, találjuk ki, gondoljuk el mi, hogy mi történik a szerelmesekkel az utolsó oldal után, legyünk írók, és alkossuk meg a végét. Én mindig pozitív folytatásokat találtam ki, mert vakon hittem abban, hogy akik annyira szeretik egymást, mint Mariann és Ádám, vagy Tamara és Attila, azokat nem választhatja szét az élet. De mára már rájöttem, hogy sajnos de. Itt volt egy régen felettébb boldog, szerelmes páros, Olivér és Blanka. És mi lett a történetük vége? Nos, nem kifejezetten happy end.
Őrültség lett volna azt hinni, hogy nem vadultam meg teljesen az elválástól. A legapróbb dolgoktól is bekattantam – ha megláttam egy régi, nekem adott pólóját, egy-egy tőle kapott ajándékot, ha megnéztem egy filmet, amit korábban közösen láttunk, ha megpillantottam egy mazsolás csokit...
Beszéltünk a szakítás óta, sokszor. Volt, hogy végigsírtam a telefonbeszélgetésünket. Volt, hogy ő is. Kért, hogy menjek vissza hozzá, minden megváltozik, esküszik, és én is esküszöm, csak egy hajszál híja volt, hogy nem mondtam igent. Amikor találkoztunk, még rosszabb volt. Próbáltam visszafogni magam, a saját érdekemben gyorsan lerendezni a költözést, a pakolást, de pokolian nehéz volt. Olivér egyedül maradt a régi, közös lakásunkban, így neki még nehezebb lehetett millió emlék között. Egyszerűen megtehette volna, hogy ő is elmegy. De nem akart.
Miután hazaköltöztem, és lehúztam egy maratoni bömbölős-hányós-álmatlanságos hetet, igyekeztem összeszedni magamat. Láttam a családomon, hogy megviselte őket, hogy engem így kellett látniuk, ezért is akartam meggyógyulni. És természetesen saját magam miatt.
Úgy rendeztem a dolgaimat, hogy a munka mellett ne jusson időm semmire, csakis az olvasásra: hol spanyolul, hol angolul faltam a könyveket egymás után, mindegy volt, hogy miről szólt, csak elterelje a gondolataimat. Önszorgalomból elkezdtem németül tanulni, merthogy az egy jó nehéz nyelv, de egyedül természetesen nem ment, így egy idő után hanyagoltam. Viszont lekötött, és az jót tett.
Amikor a kezembe akadt egy olyan könyv, amiben a főhősök elváltak egymástól, szakítottak, vagy a páros egyik tagja meghalt, azonnal leraktam. Sajnos, elég sok ilyet találtam, úgyhogy továbbra is töltöttem délutánokat mélyen magamba zuhanva, nulla életkedvvel, marhaságokat gondolva.
Érdekes dolgokat produkáltam. Például, kidobtam az ágyam, és vettem helyette egy teljesen újat. Kikészített a tudat, hogy annak az ágynak múltja volt, közös múltja Olivérrel és velem. Laciék kitették a garázsba, és azt hitték, nem tudtam róla, de azért sunyiban megpróbáltam felgyújtani. Nem jártam sikerrel. A régi bútorokat szintén kitettem, átfestettem a falakat, átrendeztem mindent. Nem volt íróasztalom, viszont vettem egy kisebb számítógépasztalt. Hogy ne legyen olyan üres a tér, színes, óriási minyonokra emlékeztető puffokat használtam, aztán szereztem egy falra szerelhető könyvespolcot. Hirtelen minden sokkal jobban tetszett, noha új volt és kicsit barátságtalan, de egyáltalán nem emlékeztetett a tizenéves korszakomra. Pont arra volt szükségem.
Kriszti az utóbbi időben sokat és örömmel lógott nálam, bár továbbra is nehezményezte a Bridget Jones-stílusomat. Miután annyit mondogatta, dafke elolvastam a könyvet, de egyáltalán nem tudtam párhuzamot vonni köztem és közte. Mindegy.
– Te, figyelj már. – Dobott meg egy kispárnával egy péntek délután, miközben én az ágyon hasaltam, és Ady összest olvastam. – Hogy van ez spanyolul: unatkozom péntek délután?
– Estoy aburrido en viernes por la tarde.
– És az – folytatta –, hogy: mozduljunk ki egy kicsit?
– Azt úgy mondják, hogy mehetsz nyugodtan, nélkülem.
– Egy-két órácskába te sem halnál bele – ágált tovább.
Amikor nem feleltem, folytatta.
– Ugyan már! Ady is volt Lédával a bálban – nevetett fel, mire én is elmosolyodtam. – Egy kis szórakozás nekünk is kijár.
– Én jól szórakozom, köszönöm.
– Egy frászt! Csak pizzázni menjünk el, kérlek. Én sem akarok partizni, csak szeretnék újra embereket látni.
– Eszméletlenül vicces vagy, mondtam már? – forgattam a szemem.
Tény, hogy a könyvtáron és a melóhelyen kívül sehová sem jártam, különösen azóta, hogy hazaköltöztem. Tetszett Kriszti ötlete, és egy másik életben nagyon szívesen mentem volna, még partizni is, ahogy ő fogalmazott, de ebben csak elhúztam a számat. Végül ő nyert, meg a kitartása, de egyáltalán nem bántam meg.
Beültünk egy jó kis pizzázóba, rendeltünk banánturmixot meg kólát, baromi jó volt, nagyokat nevettünk, és egy rövid pillanatig minden olyannak tűnt, mint a gimiben. A csajos délutánjaink jutottak eszembe, amikor nem tettünk semmit, csak röhögtünk, poénkodtunk és boldogok voltunk. Jót beszélgettünk a semmiről, de mégis fontosnak gondoltuk, mert akkor még fogalmunk sem volt az életről.
– Figyelj, ne fordulj meg, de van mögötted egy pasi. És téged néz.
– Micsoda? – rémültem meg egyből. – Hogy néz ki? Ki az? Ismerem?
– Honnan tudjam, hogy te kiket ismersz? – kuncogott. – Ki van gyúrva. Rövid, tüsis, barna haja van. És őőőő, asszem, ennyi.
Nevetve megfordultam, és találkozott a tekintetem Zsoltiéval. Hoppá. Hirtelen összeszorult a gyomrom, amint megpillantottam a rendőrsrácot, hisz ő is a zűrös múltamból került elő. Halványan elmosolyodtam, intettem neki, ő pedig feltápászkodott, és lazán átsétált a mi asztalunkhoz. Kriszti nem mondott semmit, de láttam az arcán, hogy nem értette a helyzetet, sok kérdése lenne, ennek jelét egy hihetetlenül széles vigyora adta.
– Sziasztok – köszönt Zsolti mély hangján, amitől újra összerezzentem. Ha a testi adottságait nézzük, akkor az egyik legmegfelelőbb pályát választotta. Mondjuk, lehetett volna még pankrátor, de nem az álarcos fajta. Mindketten visszaköszöntünk, aztán megkérdeztem tőle, mi járatban.
– Most civilben vagy? Vagy ez valami titkos, megfigyelési akció? – Humoros akartam lenni, ezzel próbáltam leplezni az idegességemet.
– Civilben – bólintott mosolyogva.
– FBI-ügynök? – nézett rá Kriszti nagyon komolyan. Tudtam, hogy csak viccből kérdezte,  naná, hisz nekünk az lételemünk.
– Nem. CIA.
– Óh!
A párbeszédet hallva felnevettem, és rövidesen a többiek is követték a példámat. Féltem, teljesen be voltam gyulladva, hogy véletlenül Olivérre terelődik a szó, hogy feljön egy csomó régi dolog, és itt, a pizzázóban semmisülök meg újra, de semmi ilyesmi nem történt. Zsolti vagy látta rajtam, hogy semmi sincs rendben velem, vagy csekkolta a közösségi adatlapomat, és ezért inkább nem hozta szóba.
Végül este kilenc (!) után indultunk haza, hárman, ami nálam elég nagy szó, mivel én a saját magamnak megteremtett őskorban éltem. Kilenckor általában már szigorúan pizsiben, egy pohár habos kakaóval vagy teával fetrengtem az ágyamon, könyvet olvasva. Nem mondhattam, hogy nem éreztem jól magamat, mert az nem lenne igaz, de vágytam már vissza a kuckómba, mert – bár hülyén hangzik –, védtelennek éreztem magamat a nyílt utcán. Mintha bármelyik bokorból előugorhatott volna Oli, és akkor újra megszakadna a szívem.
Attól függetlenül, hogy megpróbáltam normális életet élni, csak a minimális mennyiségben kínozni magam, még nem jött rendbe minden. Sőt. Továbbra is elpityeredtem egy szomorú jeleneten, romantikus filmet egyáltalán nem tudtam megnézni, szóval bennem kevés dolog változott, körülöttem viszont annál több, így igyekeztem megfelelni, és nem teljesen tönkremenni.
A legelképesztőbb az volt az egészben, hogy Olivérrel tartottuk a kapcsolatot, hetente legalább egyszer beszéltünk, és beláttuk, hogy bár még mindig szeretjük a másikat, nem írhatjuk tovább azt, aminek vége szakadt. Szomorú dolgok ezek. Én szerettem, és tudtam, ő is szeret engem, mégsem tartoztunk többé össze, kimondva legalábbis. Kimondatlanul örökké összefűzött minket valami. Valami, amit soha nem felejtünk el, de nem éljük már tovább. Ez volt a legnehezebb az egészben: felnőni ahhoz, hogy elfogadjuk. Nem ellenkezni, nem sipítozni, tűrni.
Nem szoktam bekapcsolva hagyni a gépem, amíg olvasok, de akkor este mégis úgy tettem. Miközben belemerültem az Ady-kötetbe, felvillant egy piros jelzés a Facebookon, méghozzá a középső, azaz új levelem érkezett. Érdeklődve nyitottam meg, és mosolyogva olvastam Zsolti sorait. Nem kerülte el a figyelmemet, hogy az írta: jól éreztem magam veled, és nem veletek. Hamar válaszoltam neki, biztosítottam arról, hogy én is hasonlóan érzek, aztán fordultam volna vissza a könyvemhez, amikor megint írt.
Zsolti Horváth: Legközelebb is összehozhatnánk egy ilyet... Mondjuk, jövő hét vége? J
Blanka Vaskúti: Egyelőre nem tudom, nagyon elfoglalt ember vagyok, nem biztos, hogy jut rá időm...
Zsolti Horváth: Most le lettem koptatva. L De azért tudod a számom, ha kedvet kapnál...
Blanka Vaskúti: Melyikre gondolsz, a 107-re?
Zsolti Horváth: És még humoros is... J
Oké, határozottan úgy éreztem, hogy a beszélgetésnek véget kell vetnem. Bár az őskorban éltem, mégis tudtam, hogy milyen az, ha flörtöltek velem. És én azt nagyon nem akartam, hogy flörtöljenek velem. Iszonyatos lelkiismeret-furdalás tört rám, mintha rosszat tettem volna, mintha megcsaltam volna valakit... Ki kellett kapcsolnom a gépem, muszáj volt leoltanom a villanyt, befelé fordulnom a sötétségben, azt ismételgetve, hogy ez az egész csak átmeneti állapot, rendbe fogok jönni, minden újra értelmet nyer, megszűnik a szorítás, és nem, nem tettem semmi rosszat, ez az élet velejárója, az új kapcsolatok kezdete, teljesen rendben van. Addig mormogtam ezeket magamban, mígnem a szavak elvesztették értelmüket, és egy nagy, ragadós masszává nem álltak össze, amiben megfulladni készültem. Vagy a könnyeim okozták a sokkot?
Egyáltalán nem kellett volna ezen spekulálnom, mégis megtettem: vajon mit tenne Olivér, ha megtudná, hogy Zsolti flörtölt velem? Tudom, egy jó nagy bolond voltam, amiért ezzel foglalkoztam, mégsem tudtam szabadulni a gondolattól. Még akkor is, annyi idő után is Olivér érdekelt, ezt már komolyan kezeltetnem illett volna.
Doktor Dallos! Mit művelt az életemmel?

Volt egy elméletem. Már régen gondolkoztam valami hasonlón, de csak akkor véglegesítettem, vetettem papírra és ismételgettem magamban, amikor tökegyedül ültem a szobám sötét rejtekében, hosszú hetekkel az Olivérrel való szakításunk után. Csak a saját ismerőseimből, környezetemből indultam ki, de reméltem, hogy ez megbocsátható nekem.
Vegyük például a fodrászomat: a haja mindig össze volt fogva egy copfba, a színe unalmas. Na, már most, ha én fodrász lennék, minden nap olyan hajkölteményeket varázsolnék a fejemre, hogy mindenki irigyelné. De az övé nem volt olyan, miközben nap mint nap mások fejét tette elviselhetővé, extrémmé, divatossá, dauerolttá. Aztán, ott az egyik autószerelő ismerősünk, akinek sosem volt ideje arra, hogy a saját kocsiját bütykölgesse, míg mások járgányáért kitette a lelkét. Anyukám könyvelő barátnője utálta megcsinálni a saját (és családja) adóbevallását, de ha más kérte fel erre (jó, persze, nem ingyen), annak örült. Aki szeretett, tehát a szívét használta, tárta fel, és adta bele maximálisan egy kapcsolatba, azt később összetörték. Tehát, a tanulság az, hogy mindenki a máséval foglalkozott, mindegy, hogy milyen okból (megélhetés vagy az önzetlenség, hogy inkább fájjon nekem, mint annak, akit szeretek), de a végén mindig rosszul járt. A sajátjára nem maradt ideje, kedve, lehetősége. Szomorú, mindegyik esetben eléggé szomorú, hogy kitettük a lelkünket, elhanyagoltuk a sajátunkat, pusztán azért, hogy adhassunk, a máséval törődhessünk, és a végén még mi jártunk rosszul.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése